Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger

Tuesday, September 29, 2009

Puasa Sunat Syawal

Disunatkan berpuasa enam hari pada bulan Syawal berdasarkan hadis nabi di bawah:

عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الأَنْصَارِيّ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "مَنْ صَامَ رَمَضَانَ وَأَتْبَعَهُ سِتَّاً مِنْ شَوَّالٍ، كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ". رواه مسلم

Daripada Abi Ayyub al-Ansory r.a bahawa Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: “sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari pada bulan Syawal seumpamalah dia berpuasa selama setahun”. – H.R Imam Muslim

Imam Nawawi dalam syarah sohih muslim berkata: sebaik-baiknya adalah berpuasa enam hari berturut-turut selepas hari raya aidil fitri, sekiranya dia menjarakkannya atau berpuasa diawal atau diakhir syawal tetap mendapat pahala fadhilat puasa enam syawal tersebut.

Berkata sebahagian ulama: adapun yang dimaksudkan oleh Rasulullah dengan pahalanya menyamai setahun adalah kerana setiap pahala akan digandakan dengan sepuluh kali ganda. Maka satu bulan Ramadhan adalah menyamai dengan 10 bulan dan enam hari bulan syawal pula menyamai dengan dua bulan maka sempurnalah dua belas bulan atau setahun. (hadis marfu’).

Soalan:
Sering menjadi persoalan ialah adakah boleh kita berpuasa dengan ada dua niat seperti perempuan berpuasa qada (ganti) wajib dan pada masa yang sama juga berniat sunat syawal adakah dibolehkan dan adakah dapat kedua-dua pahala?

Jawapan:
Masalah ini disisi ulama fekah dinamakan masalah ‘tashrik’ (menghimpunkan dua ibadat dalam niat yang satu). Hukumnya adalah sekiranya dia dari maksud ibadah yang sama adalah sah maka terhasillah dua fahdilat dalam satu perkerjaan ibadah. Contohnya seperti mandi wajib pada hari jumaat untuk mengangkat hadas besar dan pada masa yang sama niat untuk mandi sunat jumaat, maka dalam bab ini mandi wajibnya adalah terangkat dan pada masa yang sama juga dia mendapat fadhilat sunat mandi jumaat.

Adapun menghimpunkan dua ibadat yang mempunyai maksud yang berbeza seperti puasa qada atau nazar atau kafarah dengan puasa sunat seperti sunat syawal maka ulama tidak meletakkan masalah ini dalam masalah ‘tashrik’ kerana setiap dari ibadah ini ada kehendak yang berbeza antara satu sama lain maka suatu ibadah itu tidak boleh terangkat dengan ibadah yang lain.

Syarqawi berkata dalam tahrir atas Syaikh Islam Zakaria al-Ansory: sekiranya seorang itu berpuasa qada Ramadhan pada bulan syawal dia tetap juga mendapat pahala sunat syawal akan tetapi pahalanya tidaklah sempurna sepertimana orang yang berpuasa berasingan secara khusus.

Dalam Fatawa Syaikh Ramli pula menyebut: seorang itu akan mendapat pahala kedua-duanya sekiranya ada niat pada kedua-duanya. Ini adalah pendapat ulama mutaakhirin.

Dalam syarah tanbih oleh Hafiz as-Sayuthi: daripada fatawa al-Barizi: sekiranya seorang itu berpuasa pada hari arafah (wuquf) dan dia niat juga bersama qada atau kafarah maka sah dan dia dapat kedua-duanya sekali. Adapun asnawi berkata pendapat ini ditolak kerana tidak termasuk dalam masalah ‘tashrik’, dia hanya dapat yang fardu sahaja.

Kesimpulan:
Kita berpegang pada kedua-dua pendapat iaitu secara muktamadnya jika dia berpuasa qada dan pada masa yang sama niat sunat syawal maka sah dan dapat pahala kedua-duanya akan tetapi pahala tidak sama dengan orang yang berpuasa secara berasingan iaitu secara khusus. Maka afdhalnya iaitu sebaik-baiknya hendaklah kita mengerjakan puasa itu berasingan secara khusus, puasa qada adalah berasingan dengan puasa sunat enam syawal.

والله أعلم وأحكم
أبو نزار

Read More......

Sunday, September 27, 2009

EID MUBARAK


عيد المبارك

كل عام وأنتم بخير

تقبل الله طاعتكم وغفر لنا ولكم وبارك الله فيكم

Read More......