Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger

Monday, May 18, 2009

PERJUMPAAN USRAH KALI KESEPULUH 2009

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dijemput kepada semua rakan usrah untuk hadir pada perjumpaan usrah kita kali kesepuluh pada hari Khamis 21 Mei 2009 bertempat di Surau SK Anchi.

Tentatif program adalah seperti berikut:

1. Solat Maghrib berjamaah
2. Bacaan Surah Yasin
3. Pengajian Tajweed
4. Talaqqi Kitab Akidah Muslimin
5. Solat Isyak berjamaah
6. Jamuan dan Perbincangan Isu Semasa

Renungan Bersama:

Imam Ahmad berkata:"Bermewah-mewah (at-tana'um) adalah makruh.

Nabi berkata kepada Muaz: "Wahai Muaz, janganlah kamu bermewah-mewah. Sesungguhnya hamba Allah itu tidak bermewah-mewah”. Oleh itu redhalah dengan yang sedikit. Dan jangan sekali-kali merasa dengki dan terhina apabila melihat ada orang lain yang lebih mewah daripada kita.

Rasulullah bersabda yang maksudnya: "Jika salah seorang daripada kamu melihat orang lain yang melebihinya dalam kesihatan dan kekayaan, maka hendaklah dia melihat ke bawah". [H.R Bukhari]

Maksud hadis ini ialah jangan kita merasa kecewa jika ada orang yang lebih senang daripada kita, tetapi hendaklah selalu kita beringat bahawa jika kita susah, maka terdapat orang yang lebih susah daripada kita. Jika kita makan makanan yang kurang enak misalnya, maka perlu kita ingat bahawa ada orang lain yang langsung tidak menjamah makanan. Oleh itu bersyukurlah dengan rezeki yang Allah kurniakan.

0 comments:

Post a Comment