Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger

Saturday, May 2, 2009

IRSYAD HUKUM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah dalam ruang soal jawab agama mendapat sambutan yang amat baik dari kawan-kawan usrah dan juga pengunjung blog ini. Ada dari soalan yang sampai saya jawab terus ke email penyoal (reply) dan ada beberapa soalan saya akan pilih untuk jawab dalam blog ini.

Semoga kita mendapat faedah daripadanya.

Soal Jawab

Soalan 1.

Tajuk: Solat Jumaat

Seorang datang solat jumaat ketika imam sudah duduk tahiyat akhir, bagaimana cara dia perlu menyempurnakan solatnya?

Jawapan:

Jawapan soalan ini saya jelaskan dalam dua situasi:

Situasi pertama:

Sekiranya seorang makmum itu tidak sempat rukuk bersama dengan imam atau dia rukuk tetapi tidak sempat thomakninah pada rukuk bersama dengan imam pada rakaat yang kedua solat Jumaat, maka makmum hendaklah menyempurnakan solatnya selepas imam memberi salam dengan empat rakaat.

Situasi kedua:

Sekiranya makmum sempat rukuk bersama dengan imam beserta dengan thomakninah maka makmum dikira mendapat rakaat itu, maka dia hanya perlu tambah satu rakaat sahaja selepas imam memberi salam.

Nota: Thomakninah ialah berhenti segala semua sendi tulang tubuh badan dengan kadar masa tasbih ‘subhanallah’.

Soalan 2.

Tajuk: Sembelihan

Memburu binatang menggunakan senapang, boleh jelaskan tentang hukum sembelihan. Adakah selepas ditembak binatang itu tak perlu disembelih?

Jawapan:
Memburu binatang dengan menggunakan senapang adalah diharuskan tetapi wajib disembelih terlebih dahulu sebelum terputus hayatnya. Sekiranya binatang itu mati sebelum sempat disembelih maka hukumnya adalah haram dimakan. [rujuk Zainut Tholib]

* Ada pendapat mengatakan boleh dimakan walaupun binatang itu sudah mati akibat terkena peluru dengan syarat semasa menembak dia membaca Basmalah.

Jika pemburu memburu dengan menggunakan panah yang diperbuat daripada besi atau tembaga dan sifatnya tajam boleh melukai maka hendaklah ketika melepaskan panah itu disertai dengan niat dan membaca basmalah (بسم الله). Manakala syarat pemburu hendalah seorang Islam, binatang itu mati disebabkan oleh panahan (alat pemburu). Maka jika binatang itu sudah mati selepas terkena panah bolehlah dimakan walaupun tidak sempat disembelih. Akan tetapi sekiranya binatang itu masih ada hayatnya maka wajiblah disembelih.

Soalan 3.

Tajuk: Makanan halal

Assalamualaikum, saya pelajar Malaysia di New Zealand. Housemate saya, orang Mesir, beli dan makan daging yang tak halal. Alasannya, kedai daging halal jauh. Apa hukumnya, dan juga apa hukumnya saya berkongsi periuk dan pinggan sedangkan saya tau tentang perkara ini.

Jawapan:

Allah Taala berfirman:

” حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِه “

Maksudnya: “Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih kerana selain dari Allah”

Kalimah "الميتة" dalam ayat di atas bermakna bangkai, setiap binatang yang tidak disembelih dengan sembelihan syarak maka hukumnya seperti bangkai Maka dengan itu haram memakan makan yang tidak disembelih dengan sembelihan syarak. Daging yang tidak halal samalah hukumnya dengan bangkai.

Dalam situasi kawan anda sekarang hukumnya adalah tetap haram walaupun kedai yang yang menjual daging halal terletak jauh. Jika kita nak mencari makanan maka syarak menetapkan kepada kita wajib mencari yang halal walaupun tempat itu jauh. Sekiranya sukar untuk mencari daging yang halal adalah lebih baik memilih sumber yang lain seperti ikan dan juga sayuran.

Berkaitan dengan pinggan dan mangkuk yang dikongsi, anda haruslah membersihkannya terlebih dahulu sebelum menggunakannya.

Abu Nizar.

والله أَعلم وأَحكم

0 comments:

Post a Comment