Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger

Sunday, April 12, 2009

MENGHINDARI DARI PENYAKIT WAS-WAS

Penyakit was-was ialah satu penyakit yang sering dihadapi oleh kebanyakkan orang terutama dalam menunaikan niat sesuatu seperti untuk meniatkan sembahyang atau mengambil wuduk dengan secara tiba-tiba dia merasakan dia tidak lagi meniatkan niat tersebuat sedangkan pada asalnya dia sebenarnya sedah meniatkannya, penyakit ini datang dan memberikan rasa tidak yakin kepada niat yang dibuat dan merasakan ibadat yang dilakukan tersebut tidak dibina diatas niat yang betul.

FAKTOR YANG MENDATANGKAN PENYAKIT WAS-WAS

Ulama telah menyebut bahawa penyakit was-was ini ada dua faktor utama,yang pertama seseorang itu mudah was-was dalam sembahyang disebabkan oleh kelemahan kefahaman / fikirannya dan faktor yang kedua pula disebabkan seseorang tu tidak mempelajari hukum hakam fardu ain yang menyebabkan dia tidak dapat membezakan antara hukum fardu, sunat dan sebagainya perkara yang sebegini boleh mendatangkan was-was atau syak dalam ibadat yang dilakukannya.

Manakala di dalam sembahyang pula kadang-kadang seseorang itu hilang kyusyuk di dalam sembahyangnya dan menyebabkan dia terlupa rakaat dan perkara ini berulang di dalam sembahyang ini menyebabkan setiap kali dia mendirikan sembahyang datang penyakit was-was dan dia tidak dapat mengatasinya.

CARA MENGATASI MASALAH WAS-WAS

Bagaimana cara untuk mengatasi masalah ini? disana terdapat beberapa pendapat ulama tentang dan cara untuk menyelesaikan masalah ini, sekiranya sesaorang selalu datang syak pada dirinya seperti dia syak tentang bilangan rakaat dalam sembahyang misalnya, adakah dia berada dalam rakaat ketiga atau pada rakaat keempat?, disini mazhab Imam Syafie dan Jumhur ulama yang lain mengatakan hendaklah dia mengambil yang sedikit. Misalnya dia sembahyang zohor dia syak adalah dia dalam rakaat ketiga atau keempat? maka dia hendaklah mengambil pada bilangan yang yakin iaitu tiga, jadi disini dia hendaklah mengambil yang tiga dan dia kena tambah lagi satu rakaat untuk menyempurnakan sembahyangnya.
Manakala disisi mazhab Imam Malik pula berbeza, bagi orang yang selalu sangat dan kerap datang padanya penyakit was-was ini dia hendaklah melawan dengan penyakit tersebut iaitu dengan cara dia mengambil yang banyak, misalnya apabila dia mendirikan sembahyang selalu datang was-was adakah dia dalam rakaat kedua atau ketiga maka disisi Mazhab Maliki dia wajib mengambil yang banyak, bermakna dia hendaklah mengambil yang tiga bukannya dua rakaat berbeza pula dengan mazhab Syafie dia hendaklah mengambil dua iaitu yang sedikit, antara sebab yang membawa Imam Malik berbuat sedemikian ialah kerana penyakit ini hendaklah dilawan sekiranya kita mengambil yang sedikit bermakna penyakit kita itu dapat dilawan disebabkan dorongan pada diri kita mengatakan yang bilangan rakaat tersebut tidak cukup maka kita lawan apa yang ada di dalam hati kita itu mengatakan bahawa ianya cukup.

2 comments:

Junaidi said...

Apakah hukum was-was tentang Agama??

abu said...

salam,

boleh ke ambik pendapat imam malik dalam hal ni?
sebab saya pun rasa jika ikut pendapat imam syafie macam kita terus menerus ambik yg sedikit.. jadi mcm ikut je kata hati was2. kalo kadang2 takpe, tp kalo setiap kali solat?

Post a Comment