Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger

Wednesday, February 25, 2009

AYAT-AYAT PELINDUNG

Beberapa sahabat bertanyakan kepada saya, ada tak ayat yang tertentu yang boleh dibaca dengan tujuan menjauhkan diri daripada gangguan jin, syaitan, sihir, kesusahan dan juga untuk kebaikan pada diri sendiri, orang lain dan harta benda (umum).

Kita boleh membaca dan mengamalkan ayat tertentu untuk mendapatkan manfaat daripada ayat-ayat yang telah diamalkan oleh Rasulullah dan sesungguhnya ianya sangat mustajab dengan izin dan kehendak Allah. Saya tidaklah alim dalam hal-hal ini tetapi saya pernah mengambilnya daripada guru-guru saya dahulu dan bolehlah kita kongsi bersama dan insyaAllah dalam usrah kali ke tiga kita akan sampaikan secara bersanad.

Dengan tujuan untuk mengubati orang yang sakit, menjauhkan dari musibah pandangan ‘ain’, mengelak daripada gangguan jin dan syaitan, membuang sihir, melepaskan diri dari kesusahan dan boleh dibaca untuk mendapatkan kebaikan dan pemeliharaan umum.

Bacalah ayat-ayat berikut:

1. Surah al-Fatihah [boleh dibaca 1 kali atau 3 kali atau 7 kali]

2. Ayat Kursi [boleh dibaca 1 kali atau 3 kali atau 7 kali]

3. Ayat yang ke 128 dari Surah at-Taubah [boleh dibaca 1 kali atau 3 kali atau 7 kali]

لقد جاءَكُم رسولٌ مَن أنفسِكُم عزيزٌ عليهِ ما عَنِتُّمْ حريصٌ عليكم بالمؤمنينَ رءوفٌ رحيمٌ

4. Empat Ayat terakhir dari Surah al-Hasyr [boleh dibaca 1 kali atau 3 kali atau 7 kali]

لو أنزَلْنا هذا القرءانَ على جبلٍ لرأيتهُ خاشِعًا مُتصدِّعًا من خشيةِ الله وتلكَ الأمثالُ نضربها للناسِ لعلهم يَتفكَّرونَ* هُوَ الله الذي لا إلهَ إلا هو عالمُ الغيبِ والشهادةِ هو الرحمنُ الرحيم* هو الله الذي لا إله إلا هو الملكُ القدوسُ السلامُ المؤمنُ المهيمنُ العزيزُ الجبارُ المتكبرُ سبحانَ الله عمَّا يُشركون* هو الله الخالقُ البارئُ المصورُ لهُ الاسماءُ الحُسنى يُسبِّحُ له ما في السمواتِ والأرض وهو العزيز الحكيم

5. Bacaan tiga Qul (al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nass) [boleh dibaca 1 kali atau 3 kali atau 7 kali]

6. Kemudian bacalah bacaan ini sebanyak 3 kali

اللهم ربّ الناس أذهب البأسَ، اشفِ أنت الشافي لا شفاء إلا شفاؤك شفاءً لا يُغادرُ سَقمًا

Faedah:
Hendaklah bacaan-bacaan di atas dibaca dengan sebutan dan dengan makhrajnya yang betul. Wajib beriktikad dengan yakin bahawa tidak ada sesuatu yang boleh memberi manfaat dan mudarat kecuali hanya Allah Taala sahaja. Sentiasa bertawakkal kepada Allah melakukan ketaatan kepada-Nya dan menjauhkan diri dari perkara-perkara maksiat.

0 comments:

Post a Comment